5  آوریل 2022 - بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت نوو نوردیسک، Ozempic (با نام عمومی سماگلوتید)، اکنون در دوز بالاتر برای کنترل دیابت نوع 2در ایالات متحده تأیید شده است و به تجویز کنندگان سه گزینه از دوزهای مختلف این داروی تزریقی هفتگی را ارائه می دهد.

اوزمپیک،اولین بار در سال 2017 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان درمانی برای دیابت نوع 2 تایید شد. دو دوز مختلف 0.5 یا 1 میلی گرم، بسته به نیاز فرد در آن زمان برای تزریق هفتگی تایید شد. برای کنترل قند خون در کارآزمایی بالینی اولیه که منجر به تایید آن شد، مصرف اوزمپیک همچنین با کاهش وزن قابل توجهی همراه بود - به طور متوسط ​​9.5 پوند یا 4.3 کیلوگرم در شرکت کنندگانی که 0.5 میلی گرم مصرف کردند و 13.5 پوند یا 6.1 کیلوگرم در افرادی که 1 میلی گرم مصرف کردند. مطالعات بیشتر که پتانسیل این دارو را به عنوان درمانی برای کاهش وزن نشان می‌داد منجر به تایید دوز بالاتر آن به میزان 2.4 میلی‌گرم به عنوان یک درمان مستقل برای کاهش وزن با نام تجاری جدیدWegovy شد. اما تاکنون، دوز بالاتر از 1 میلی گرم سماگلوتید تنها برای کاهش وزن - نه به عنوان درمان دیابت نوع 2، تایید شده بود، زیرا شواهدی وجود نداشت که نشان دهد دوز بالاتر ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد.

دوز بالاتر اوزمپیک با کاهش A1C مرتبط است

اما زمانی که داده‌های جدید به FDA ارائه شد، همه چیز تغییر کرد و منجر به آخرین تاییدیه برای اوزمپیک با دوز بالاتر شد. در یک کارآزمایی بالینی به نام  SUSTAIN FORTE، شرکت‌کنندگانی با میانگین سطح هموگلوبین A1C اولیه 8.9 درصد، که 2 میلی‌گرم اوزمپیک در هفته مصرف کردند، پس از 40 هفته به طور متوسط ​​کاهش 2.1 درصدی A1C را تجربه کردند و هموگلوبین A1C کسانی که 1 میلی گرم اوزمپیک در هفته مصرف کردند، به طور متوسط 1.9درصد کاهش یافت. در حالی که به نظر نمی رسد تفاوت زیادی در نتایج بین دو دوز وجود داشته باشد، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود، به این معنی که این به دلیل شانس یا تأثیر عواملی غیر از درمان دارویی نبوده است و حتی همین تفاوت 0.2 درصدی در کاهشA1C ، ممکن است در درازمدت مهم باشد، زیرا خطر ابتلا به عوارض دیابت را کاهش می دهد.

شرکت‌کنندگانی که دوز بالاتر اوزمپیک را مصرف کردند، پس از 40 هفته اندکی کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند، اگرچه این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود - از میانگین وزن اولیه بدن شرکت کنندگان که 219 پوند بود، میزان 14.1 پوند کاهش وزن در گروه 2 میلی‌گرمی و 12.5 پوند در گروه 1 میلی‌گرمی گزارش شد. هیچ نشانه ی جدیدی از خطرات ایمنی مرتبط با دوز بالاتر اوزمپیک وجود نداشت، اگرچه شرکت‌کنندگانی که این دوز را مصرف کردند، کمی بیشتر احتمال داشت که عوارض جانبی گوارشی را تجربه کنند - چیزی که در 34.0 درصد از کسانی که 2 میلی‌گرم از این دارو را مصرف کردند و در 30.8 درصد از بیمارانی که 1 میلی گرم در هفته از این دارو مصرف کردند، رخ داد.

دکتر Juan Pablo Frias، نویسنده ی این مطالعه، و مدیر پزشکی در تحقیقات بالینی Velocity در لس آنجلس، گفت: دیابت نوع 2 یک بیماری پیچیده است که می تواند در طول زمان پیشرفت کند، حتی اگر فرد آن را با دارو، رژیم غذایی و ورزش مدیریت کند، اکنون ما یک گزینه اضافی داریم تا بیماران بتوانند در همان درمان دارویی بمانند، حتی اگر قند خونشان تغییر کند.

دوگ لانگا، معاون اجرایی عملیات آمریکای شمالی و رئیسنوو نوردیسکافزود: اوزمپیک در راس کمک بهنوو نوردیسکدر ایجاد تغییر در مراقبت از دیابت قرار دارد، با بیش از یک میلیون فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در ایالات متحده که با Ozempic درمان می شوند. با Ozempic که اکنون در انواع دوزها در دسترس است، ما خوشبین هستیم که بتوانیم به افراد بیشتری که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و نیاز به کنترل بیشتر قند خون دارند، کمک کنیم.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/06/higher-dose-of-ozempic-approved-for-type-2-diabetes/